Almma & Temala: s upřímnou podporou jde všechno

Podporujeme mladé tenisové talenty
27.9.2023
Podporujeme mladé tenisové talenty
27.9.2023
"Všichni náhradní rodiče si zaslouží velký respekt"

Mgr. Tereza Jandová

POMOC DĚTEM I PĚSTOUNŮM

S láskou, přesvědčením a upřímnou podporou jde všechno.

Každý nemá v životě to štěstí, že vyrůstal po celou dobu v hřejivém rodinném kruhu. Zejména děti, potřebují pro svůj vývoj možnost vyrůstat s někým, kdo je tu pro ně. Jsou zde však naštěstí lidé, kteří se těmto dětem snaží pomáhat takové situace zvládat. Tyto anděly v městě Dobříši doprovází například organizace Temala  z.ú., která vznikla na přelomu let 2023 a 2024 jako následovník kanceláře náhradní péče při Dětském domově Korkyně.

O chodu i aktivitách organizace nám více pověděla její ředitelka
paní Tereza Jandová

Přiblížila byste nám prosím zaměření a činnosti organizace Temala?

Naší hlavní činností je doprovázení pěstounů. A to jak těch přechodných, tak dlouhodobých či příbuzenských. Poskytujeme podporu pěstounům v různých oblastech od povinného vzdělávání, tak poradenství jak pracovat s dětmi, které ztratily možnost zůstat se svými rodiči. Nabízíme třeba možnost doprovodů například k úředním a soudním jednáním nebo třeba pohlídání dětí v době, kdy se pěstouni musí takových jednání účastnit. V současné době poskytujeme oporu 35 pěstounským rodinám, kdy ve 12 případech se jedná o přechodné pěstounství a ve 23 o pěstounství dlouhodobé. Naším úkolem je podporovat a doprovázet je při setkávání s biologickými rodinami.

Zároveň se také nově oproti původní organizaci věnujeme zájemcům o náhradní rodinnou péči. Poskytujeme poradenství zájemcům o osvojení či pěstounskou péči. Kdo má zájem, může si u nás sjednat zcela nezávaznou konzultaci, kde se dozví informace, které pro rozhodnutí zda se vydat cestou náhradního rodičovství potřebuje.

V čem se přístup k dětem může lišit oproti tomu, který probíhá v biologických  rodinách?

Je toho více. Hlavní rozdíl je asi v chování dětí, které může být (a často je) rozdílné oproti chování dětí z běžných rodin. Děti, které se ocitnou v pěstounské péči si s sebou nesou jakési vnitřní citové zranění, které pochází právě z toho, že byly odloučeny, opuštěny či velmi zraněny svými nejbližšími. Takové děti mívají často jiné chování oproti ostatním, které může u každého z nich vypadat jinak. Některé jsou výbušnější, jiné úzkostnější, každopádně všechny jsou výrazně citlivější než většina dětí z jejich okolí. Tento jev někdy bývá mylně označován za poruchy chování, ale my víme, že tomu tak není. Minimálně známe příčinu. A proto učíme pěstouny, jak k těmto dětem i jejich emocím přistupovat, aby byl podpořen jejich zdravý duševní vývoj.

 

Pěstouni tedy mají i velmi psychicky náročný úkol. Jak jim s jeho plněním pomáhá Temala?

To je pravda. Všichni náhradní rodiče si zaslouží respekt a ocenění. Každý, kdo se rozhodne stát pěstounem musí absolvovat odbornou přípravu a její součástí je i povinné vzdělávání, které ukládá zákon. Naším úkolem je podporovat a zvyšovat kompetence náhradních rodičů např. tím, že poskytujeme odborná školení v této oblasti. Pokud je v některém případě potřeba speciálního zaměření takového školení, například v rodinách, kde jsou hendikepované děti, tak ho pěstounům zprostředkujeme. Pomáháme hledat lektory, školení financujeme. Pořádáme kluby pro náhradní rodiče, kde mají možnost dělit se o své starosti.

 

Na Vašich webových stránkách jsem našla pozvánku na „Terapeutické rodičovství“ Co to vlastně je?

Je to dlouhodobý kurz, během něhož si účastníci rozvíjí schopnost porozumění prvotnímu traumatu, které způsobilo dětem ono vnitřní citové zranění. Učí se zde jak pracovat s emocemi dětí, ale také laskavému a důslednému nastavování hranic.

 

Jak dlouho tento kurz trvá? Je určen jen pro pěstouny?

Kurz je rozdělen do 18 setkání po 3 hodinách. Zpravidla pořádáme dvě setkání do měsíce. Kurz je vhodný pro pěstouny, ale například také pro vychovatele, adoptivní rodiče, případně učitele.

 

Pořádáte také nějaké akce pro veřejnost? 

Ano. Vedeme například tematické besedy, které jsou určeny především těm, kteří mají zájem o informace jak se stát pěstouny, co pěstounská péče obnáší a podobně. Také jsme ve spolupráci s městským úřadem Dobříš a sociálním odborem uspořádali výstavu s názvem „Já pěstoun“, kdy byly v prostorách městského úřadu vystaveny fotografie pěstounů a u každé z nich byl připojen příběh pěstouna a svěřeného dítěte. Následovala beseda a celé to bylo spojeno s celorepublikovou akcí „Bábovkový den“, což je vlastně akce, jejíž cílem je nejen poděkování náhradním rodičům a všem, kteří jim pomáhají, ale také celkové zviditelnění pěstounství.

"Emotivně náročné situace přicházejí, když se to nejméně očekává"

Každý, rodič si občas potřebuje odpočinout a jak se říká: vyčistit si hlavu. Řeší to například pobytem dětí u prarodičů a podobně. Jaké možnosti mají v takových případech pěstouni? Může s tím pomoci Temala?

Přesně tak. Navíc psychické vypětí, které občas zažívají pěstouni může být náročnější oproti rodičům. Je to dáno právě tím, že děti v pěstounských rodinách, jak jsem říkala, jsou velmi citlivé na podrážděnost a odmítnutí a některé situace v jejich životě mohou být výrazně emotivnější než u jejich vrstevníků žijících ve svých biologických rodinách. Často se také stává, že emotivně náročné situace přicházejí právě ve chvíli, kdy se to nejméně očekává a to je velmi silný nápor na psychiku pěstounů. I proto je tu pro ně Temala, respektive její „Odlehčovací služba“. Ta v sobě ukrývá nejrůznější aktivity pro děti z pěstounských rodin, které organizujeme. Jsou to například pobyty, výlety nebo různá kreativní setkání. Hlavním cílem je jednak dopřát pěstounům odpočinek, tak i sblížení dětí s námi, coby sociálními pracovníky. Je to přeci jen něco jiného, když vyrazíme společně na výlet, než když jen přijdeme do rodiny na návštěvu. Naposled jsme byli na respitním pobytu na Šumavě. S dětmi jsme strávili krásný víkend na Kvildě, kde jsme zažili spoustu zábavy. Byli jsme ve složení 12 dětí a 3 dospělí.

 

Organizace takových akcí je jistě náročná. Vyjde při nich Temala z vlastních zdrojů?

Bohužel ne. Státní příspěvek, který dostáváme jistě v mnohém pomůže a jsme rádi, že ho můžeme čerpat, nicméně pro pořádání takovýchto akcí bohužel nestačí. Chtěla bych v souvislosti s tím velmi poděkovat nadaci ETELA a také Autodopravě UNGER, bez jejichž finanční pomoci bychom výlet na Kvildu vůbec nemohli uskutečnit.

Společnost Almma s.r.o. se také řadí mezi hrdé sponzory vaší organizace.

Ano a moc za to děkujeme. S majitelem firmy, panem Trmalem jsme v kontaktu již od roku 2006. Jeho pomoc naší organizaci je od samého začátku ryze upřímná a velmi angažovaná. Naše partnerství je založené na upřímnosti a důvěře. To je patrné i z toho, že například oproti jiným partnerům si neklade podmínky, na které účely můžeme finanční dar použít a na které ne, ale ptá se, co organizace opravdu potřebuje.

 

Pokud by Temalu chtěl podpořit někdo další, co pro to může udělat?

Mimo finančních darů, které pro provoz velmi potřebujeme, budeme samozřejmě rádi za jakoukoliv pomoc ať už materiální nebo osobní.

Uvítáme nejen funkční a kompletní hračky pro děti, výtvarné potřeby, ale například velkou pomocí nám budou i dobrovolníci, kteří s námi pojedou na výlet, nebo pomohou s hlídáním dětí během vzdělávání jejich pěstounů. Školení probíhají často v prostorách naší organizace a děti zde mají vlastní prostor na hraní.

Další a velmi jednoduchou formou podpory, kterou může poskytnout opravdu každý,  pro nás bude i to, že začnou lidé sledovat naši Facebookovou stránku. Za případné like a sdílení moc děkujeme! Nikdy nevíte, koho téma pěstounství osloví J. Dětí v ústavní pobytové péči máme bohužel stále více. Odkaz na stránku je facebook.com/nahradka123.

Jak Vás mohou případní zájemci o informace o pěstounství nebo podporu kontaktovat?

Obrátit se na mě mohou na telefonu nebo na e-mailu. Ráda se s nimi i po telefonické domluvě osobně setkám.

Veškeré kontaktní údaje jsou k dispozici na našich webových stránkách www.temala.cz

"Podpora, kterou může poskytnout každý, je LIKE na Facebooku."

Montáž zdarma lze uplatnit pouze při uzavírání nové smlouvy na venkovní rolety, venkovní žaluzie a screenové rolety. Na již uzavřené smlouvy nelze akci využít. Jednotlivé slevové akce není možné kombinovat. Akce platí při objednání zakázky a zaplacení zálohy do 31. 3. 2024. Montáž zakázky musí být provedena nejdéle do 31. 5. 2024.

5 LET ZÁRUKA DÍKY GARANČNÍMU SERVISU

Standartní záruku na výrobky (24 měsíců) si můžete prodloužit až na 5 let (60 měsíců) tím, že na nich bude jednou ročně po dobu pěti let prováděn garanční servis. Tím se záruka prodlužuje vždy o rok (do dalšího garančního servisu).

Garanční servis je třeba si objednat na e-mailu servis@almma.cz nebo na telefonním čísle +420 725 003 970. Garanční servis je zpoplatněn dle aktuálního servisního ceníku.

Tato možnost prodloužení záruky se vztahuje na výrobky:

  • předokenní rolety Almma
  • garážová vrata
  • venkovní žaluzie
  • screenové rolety

Při prodloužených zárukách garantujeme dodání nového dílu (materiálu) či jeho opravu ZDARMA. Jeho případná montáž a demontáž není součástí prodloužených záruk a cena za práci a dopravu se řídí platným ceníkem servisních oprav Almma.

Reklamace v záruční lhůtě může být uplatněna pouze po předložení záručního listu (předávacího protokolu). Záruka se vztahuje na nové díly a provedenou práci. Opravený produkt musí být při předání řádně a funkčně vyzkoušen a následně předán objednateli opravy.

REKLAMACE MOTORU

Na motory Somfy je poskytnuta záruka po dobu 5 let (60 měsíců). Tedy i v případě zániku záruky na rolety (24 měsíců), stále trvá záruka na motor jako takový. V případě zjištění závady motoru, bude tento odeslán na reklamaci k výrobci motoru. Na vyřízení reklamace platí standardní zákonná lhůta 30 dnů. Almma v takovém případě zprostředkuje reklamační zásah (posouzení a případná demontáž motoru za účelem vyřízení reklamace). Protože po uplynutí 24 měsíční záruční doby rolet již tyto nejsou v záruce, je doprava, výměna/demontáž motoru zpoplatněna dle aktuálního servisního ceníku Almma.

Servisní zásah pak může probíhat následně:

1. Roleta zůstane demontovaná = bez motoru po dobu nutnou pro vyřízení reklamace. V případě oprávněné reklamace (dle posouzení výrobce na základě záručních podmínek) vám bezodkladně poskytneme nový kus motoru.

2. Po domluvě je možné motor přímo na místě vyměnit za nový kus (bez posouzení výrobcem). V tom případě Vám bude nový motor účtován. Bude-li pak výrobcem reklamace uznána, necháme vám namontovaný nový motor a účtovanou částku vám bezodkladně vyplatíme na účet.